طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

 احتمالا می دانید که هنگام طراحی یک سایت، طراح ابتدا آن را برای صفحه دسکتاپ (Desktop) طراحی می کند. زمانی که طراح، سایت را برای صفحات تبلت و موبایل بهینه سازی می کند، در اصطلاح به آن ریسپانسیو (responsive) و در زبان فارسی به آن واکنش گرا می گویند. طراحی سایت responsive (واکنش گرا) علاوه بر تاثیر در زیبایی و کارایی سایت، باعث ورود مخاطبین بیشتری به سایت شده، چرا که امروزه اکثر کاربران از صفحات موبایل وارد سایت ها می‌شوند. ساخت سایت واکنش گرا و رعایت اصول طراحی responsive از ابتدایی ترین اقداماتی است که گروه مجازی مشهورشو هنگام طراحی سایت به آن می‌پردازد. 

طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

در سایت ریسپانسیو، طراحی به صورتی انجام می‌شود، که سایت در  هر اندازه ای که دیده شود مرتب و برای مخاطب چشم نواز باشد. منظور از اندازه، ابعاد صفحات وب است که در موبایل، تبلت، لپتاپ و کامپیوتر متفاوت است و نیاز به طراحی منحصر به فردی دارد. ریسپانسیو سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. و استفاده از آن انتخابی نیست و طراحی سایت شما حتما باید ریسپانسیو باشد.  

طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

چرا طراحی سایت باید واکنش گرا باشد؟

اگر بیست سال پیش این مقاله را می نوشتیم نیازی به ریسپانسیو سازی نبود و دلیل آن استفاده محدود از سایت ها در صفحات دسکتاپ بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنایع، استفاده از تلفن های هوشمند و دسترسی به اینترنت بسیار راحت و رایج تر شده‌است. در سال 2013 تحقیقی راجع به استقبال مخاطبین از صفحات وب انجام گرفت و طی این تحقیق مشخص شد که 25 درصد افراد با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت وارد این صفخات می شوند. بعد از ده سال این آمار افزایش چشمگیری داشته و درصد بالایی از مخاطبین توسط تلفن های همراهشان وارد سایت ها می شوند. در واقع شما با طراحی سایت responsive (واکنش گرا) اقدام مهمی انجام داده‌اید. به مخاطب خود احترام گذاشته‌اید و زمانی که مخاطب متوجه این احترام می‌شود. کسب و کار شما را دنبال خواهد کرد. مخاطبین خود را افزایش داده‌اید و همین باعث رشد کسب و کار شما خواهد بود.

گوگل و طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

گوگل کروم (Google Chrome) محبوب ترین مرورگر موجود در جهان است، که مخاطبین زیادی از آن استفاده می کنند و مبنای کار هر طراح سایتی رضایت گوگل است. سال ها پیش گوگل ریسپانیو (responsive) بودن سایت ها را به طور رسمی تایید کرد و لحاظ کردن این ویژگی در طراحی سایت را ضروری دانست. قبل از واکنش گرایی، سایت ها در دو نسخه، موبایل و دسکتاپ طراحی می شد و مشکلات زیادی را در پی داشت. امروزه با یکی شدن این دو نسخه هم برای گوگل این مزیت را دارد که محتوای پایگاه اینترنتی را یکبار شاخص گذاری کرده و صفحات آن را امتیازدهی کند و هم برای سایت این مزیت را دارد که رنک صفحات آن روی یک آدرس اینترنتی (URL) تجمیع شود.

گوگل و طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

نشانه های یک طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

اگر برایتان سوال‌شده که چگونه می‌ توانید متوجه ریسپانسیو بودن یا نبودن سایتی بشوید. چند راهکار ساده وجود دارد که می توانید به آن ها عمل کنید. می توانید سایتی که روی صفحه دسکتاپ می بینید را روی صفحه ی موبایل خود نیز باز کنید و نظم موجود را بررسی کنید. یا می توانید دکمه ctrl کیبرد (keyboard) را نگه دارید و با اسکرول (scroll) موس صفحه را خیلی کوچک یا بزرگ کنید و صفحه را وارسی کنید. در همین هنگام به این نکات نیز دقت کنید خطوط نوشته روی یک دیگر نیافتاده‌ باشد و به راحتی قابل‌خواندن باشد. تصاویر به درستی نمایش داده‌شود. بعد از کلیک روی شماره تماس به صفحه تماس تلفنتان انتقال پیدا کرده و تماس انجام شود. یک روش راحت هم وجود دارد، سایت را با تلفن همراهتان باز کنید و در آن چرخی بزنید. اگر کاربری راحتی داشتید و مشکلی پیش نیامد، سایت شما به درستی ریسپانیو (responsive) شده‌است. روش های دیگری نیز وجود دارند که پیچیده‌تر هستند و مجال گفتن‌آن نیست.

مزایای طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

  • انعطاف پذیری بالا

مهم ترین ویژگی طراحی سایت ریسپانیو (responsive)، انعطاف پذیری آن است. در هر سایز و صفحه ای که سایت را در آن باز کنید. طراحی تمیز و بدون نقصی را مشاهده خواهید کرد که مطابق نیاز کاربر می باشد.

  • مقرون به صرفه

قبل از به وجود‌آمدن قابلیت واکنش گرایی، سایت ها دو دفعه طراحی می‌شد. و به طبع صاحب کسب و کار هزینه طراحی دو سایت را پرداخت می‌کرد. اما امروز در این هزینه صرفه جویی می شود و سایتی که طراحی می شود کاربردی تر خواهد بود.

  • پویایی سایت

طراحی سایت بسته به نیاز مخاطب طراحی شده است و همین موضوع به پویایی سایت اشاره دارد. مخاطب هر کدام از قسمت های سایت که برود. به راحتی می تواند با سایت ارتباط بگیرد و نیاز خود را بر طرف نماید. 

رسیدن به رتبه بالا در گوگل

  • رسیدن به رتبه بالا در گوگل

گوگل به هر سایتی، امتیاز می دهد که معیار های مشخصی دارد. یکی از معیار ها واکنش گرایی سایت نست به سایز صفحات مختلف و طراحی دقیق آن است. که می تواند تاثیر مهمی در رتبه بندی گوگل داشته باشد.

  • رشد کسب و کار

تمام مواردی که در این مقاله گفته‌شد می تواند در جهت رشد کسب و کار شما تاثیر به سزایی داشته باشد. ایجاد یک سایت، ریسپانسیو سازی آن و اهمیت دادن به سئوی سایت، چرخه‌ ا‌‌‌ی است که در انتهای آن رونق کسب و کار شما قرار دارد. 

یک سایت با سئو و طراحی بی نظیر می تواند تاثیر مهمی روی کسب و کار شما بگذارد. جامعه رو به پیشرفت است و داشتن یک سایت ملاک مهمی خواهد بود. تردید نکنید همین حالا با همکاران ما در واحد مشاوه مشهور شو تماس بگیرید و تصمیم خود را برای ایجاد سایتی منحصر به فرد بگیرید. 

طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو