طراحی سایت خبری جذاب، کارآمد و اختصاصی

طراحی سایت خبری جذاب، کارآمد و اختصاصی

اولین روزنامه صد و هفتاد و سه سال پیش منتشر شد تا قبل از آن اخبار گوش به گوش و نامه به نامه به دیگری می رسید. با انتشار روزنامه، اخبار، منبع موثقی پیدا کرد و از آن روز تا همین روزی که این مقاله نوشته می شود؛ همه انسان ها به دنبال اخبار موثقند. امروز با پیشرفت تکنولوژی و رونق گرفتن شبکه های اجتماعی، سایت های خبری تشکیل شد و انواع نمونه سایت خبری به محبوبیت بالایی رسید. طراحی سایت خبری باعث شد اخبار به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد. امکانات سایت خبری نیاز به روزنامه ها را کمتر کرد. ما در این مقاله در گروه مجازی مشهور شو راجع به طراحی سایت خبری و اهمیت  آن اطلاعات زیادی را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار می دهیم.

طراحی سایت خبری

سایت های خبری با داشتن سه ویژگی دسترسی آسان، بروزرسانی سریع و مقرون به صرفه بودن کار را برای رقبا سخت کرده اند. اما چه چیزی باعث می شود رقبا به گرد پای شما هم نرسند؟ طراحی سایت. طراحی سایتی که برای کاربر پسند و کارآمد بوده و برای مخاطب چشم نواز باشد می تواند ماندگاری شما را تضمین کند.

از آن جایی که بسیاری از انسان ها به اخبار علاقه دارند و ترجیح می دهند که اخبار را لحظه ای و به اصطلاع داغ دریافت کنند. پس طراحی سایت خبری می تواند به طور کامل پاسخگوی این نیاز باشد. اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی نمی توانند به تنهایی این بار را به دوش بکند. علاوه بر تعداد زیاد مخاطب، کسی واقعا دنبال اخبار است می داند که احتمال زرد بودن اخبار در شبکه های اجتماعی بالاست. در حالی که در سایت این باور نقض می شود زیرا همه چیز شکل رسمی به خود گرفته است. از طرفی زمانی که مخاطب راجع به خبری سوالی دارد یا چیزی شنیده است اولین کاری که می کند سرچ (search) در فضای مرورگر هایی مانند گوگل (google) است. و اگر سایت شما رتبه خوبی در گوگل داشته باشد؛ به مخاطب نمایش داده خواهد شد.

امکانات سایت خبری

  • محتوای غنی با منابع موثق

اخبار یا محتوا پایه یک سایت خبری است. سایت خبری بدون اخبار مانند سایت فروشگاهی بدون کالاست. پس خبر، قلب سایت است و برای تپیدن این قلب محتوا باید جامع و صحیح باشد. سعی کنید از منابعی استفاده کنید که صحت آن ها تایید شده است. مخاطب از روزنامه نگار توقعی جز صداقت و رعایت بی طرفی و انتقال صحیح اخبار ندارد. شایعه ها که در اصطلاح به آن اخبار زرد گفته می شود؛ بازدید شما را بالا خواهد برد اما مخاطبان واقعی دیگر به شما اعتماد نخواهند کرد. 

  • سیستم گردش خبر

اگر به دفاتر روزنامه نگاهی بیاندازیم، متوجه وجود یک ساختار مشخص می شویم. ساختاری که در آن خبر خبرنگار توسط سردبیر مطالعه و تایید می شد.  در سایت های خبری نیز، صاحب سایت موظف است محتوای نوشته شده توسط خبرنگار را تایید کرده و در سایت انتشار دهد. این روند باید با سرعت و به درستی انجام شود. 

  • دسته‌بندی متنوع و کارآمد

یک سایت خبری کامل باید بتواند تمام اتفاقات را پوشش دهد. اگر دسته‌بندی انجام نشود؛ حجم زیادی از اخبار در سایت گم شده و به مخاطب نمایش داده نمی شود. دسته بندی باید شفاف، واضح و مطابق با نیاز مخاطب باشد. موضوعات زیادی وجود دارند که راجع به آن ها اخبار منتشر می شود. در واقع هر موضوعی، خبر خاص خود را دارد و موضوعی در جهان نیست که خبری در پی نداشته باشد. اما اخبار بعضی از موضوعات مانند سیاست، اقتصاد و آب و هوا طرفداران بیشتری دارد. فرض کنید خبر آب و هوا زندگی تمام مردم را تحت تاثیر قرار می دهد پس مخاطب بیشتری دارد در مقابل آن اخبار علم و تکنولوژی برای همه جذاب نیست و عده مشخصی از کاربران به دنبال آن هستند. ایجاد دسته بندی، کار را برای هر کدام از کاربران دوگروه آسان می کند. 

  • بخش عمومی سایت خبری

این بخش بین اکثر سایت های خبری مشترک است. و به دلیل کثرت آن کاربر زمانی که وارد سایت می شود از قبل می داند که شما این بخش ها را دارید. پس برای جلب اعتماد کاربران وجود بخش های عمومی مانند آرشیو اخبار، آرشیو مقالات، آرشیو مصاحبه و آرشیو گزارش های تصویری ضروری است. 

  • تعامل با کاربران

خبرنگاران اجازه ندارند طرفی را انتخاب کرده و صرفا برای آن بنویسند. و موظف هستند بدون انتخاب طرفی و صادقانه گزارش را تهیه کنند. اما کاربران از این قاعده مستثنی هستند و دوست دارند نظرات خود آزادانه بیان کنند. حتما در پایان اخبار خود قسمتی را برای نظرات مخاطبینتان در نظر بگیرید و به آن اجازه دهید بی پرده راجع به نظرشان صحبت کنند. یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای تعامل بیشتر با کاربران انجام دهید، تبددیل کاربران به خبرنگار است. از آن ها بخواهید یک گزارش محلی تهیه کرده و برای شما ارسال کنند. شما می توانید در صورت تایید گزارش آن را صفحه های سایتتان با باقی کاربر ها به اشتراک گذاشته و آن ها را تشویق به انجام این عمل کنید. اگر بتوانید کاربران را با خودتان همراه کنید، آینده خود را تضمین کرده اید. 

  • جایگاه تبلیغات

 احتمالا در جریان هستید که سایت های خبری برای انتشار خبر پولی از مخاطب دریافت نمی کنند. اما چگونه می توانند از طریق سایت در آمد کسب کنند؟ تبلیغات. همانطور که گفته شد سایت های خبری کاربران زیادی دارند. تعداد زیاد کاربران باعث افزایش بازدید ها می شود. تبلیغات هنگام بازدید بسیار بالا درآمد خوبی را نصیب شما خواهد کرد. به یاد داشته باشید، قسمتی که برای تبلیغات در نظر می گیرید سایت را شلوغ نکند و بهتر است تعداد تبلیغات در صفحه کم باشد و کاربر را اذیت نکند. 

ویژگی های طراحی سایت خبری

  • محیط کاربری ساده

کاربرانی که به دنبال اخبار هستند می خواهند در کوتاه ترین زمان بیشترین اخبار را بخوانند. امروزه مخاطبان، زمان زیادی را صرف گشت و گذار و خواندن اخبار، در این نوع سایت ها می کنند. سایت باید کاربرپسند طراحی شود به صورتی که نیاز کاربر به درستی پاسخ داده شود. اگر مخاطبان نتوانند به خوبی با سایت شما ارتباط برقرار کنند. به سراغ رقبای شما رفته و شما مخاطبین خود را از دست خواهید داد. 

  • مسیریابی آسان

به احتمال زیاد، مسیریابی آسان برایتان عجیب خواهد بود چرا که خبری از کوچه و پس کوچه ها نیست. اما منظور ما سردرگم نبودن مخاطب در سایت است. زمانی که کاربر وارد سایت می شود باید بتواند به راحتی و بدون دردسر مطابق با طبقه بندی منظمی به دنبال نیاز خود برود و آن را به راحتی پیدا کند. این کار باعث می شود، مخاطب وقت بیشتری را در سایت شما صرف کند. و از همین طریق رتبه گوگل شما افزایش پیدا خواهد کرد. 

  • واکنش گرایی

سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو (responsive) به سایتی گفته می شود؛ که برای تمام سایز های صفحات وب بهینه شده باشد. و قابلیت ها در آن به درستی کار کند. با توجه به تعداد کاربرانی که از  طریق موبایل وارد سایت ها می شوند؛ واکنش گرایی از اهمیت زیادی برخوردار است. کاربر سایت خبری به دنبال اخبار است پس در اولین فرصت با هر دستگاهی که در دسترس باشد؛ وارد سایت شما شده و به دنبال اخبار مورد نظر خود می گردد. بنابر این ریسپاسیو سازی در سایت های خبری اهمیت ویژه ای دارد. 

  • سرعت بالا

اگر صاحب یک سایت خبری باشید یا سایت های خبری را به طور مرتب بررسی کنید. احتمالا می دانید سایتی که خبری را برای اولین بار منتشر می کند نسبت به باقی سایت ها از اعتبار بالاتری در نظر مخاطب برخوردار می شود. سرعت در سایت خبری اهمیت زیادی دارد. سرعت بالای صفحات سایت علاوه بر کمک به نشر سریع اخبار، به دسترسی مخاطب به اخبار مختلف در کوتاه ترین زمان هم کمک خواهد کرد. زمان برای کاربر اهمیت دارد و کاربر حاضر نیست زمان زیادی صرف انتظار برای باز شدن سایت بکند. 

  • گرافیک چشم‌نواز

چرا گرافیک اهمیت دارد؟ چون تصویر اولین چیزی است که کاربر می بیند. جذابیت در گرافیک می تواند کاربران را به سایت علاقمند کرده و آن ها را در سایت نگه دارد. و به همان اندازه جذاب نبودن گرافیک، باعث زده شدن کاربران از سایت می شود. پس نباید گرافیک را نادیده گرفت. ا نکته مهم این است که ترکیب رنگی و المان‌های گرافیکی یک سایت خبری باید پس‌زمینه‌ای چشم‌نواز ایجاد کند. زیرا متن و تصویر خبر باید دیده شود. لذا در اغلب سایت‌های خبری از تمهیداتی چون اسلایدر تصاویر برای جذابیت سایت استفاده می‌کنند.

  • رتبه سایت خبری

چگونه می شود مخاطبان جدیدی را وارد سایت کرد؟ کافیست سایت شما رتبه خوبی در گوگل داشته باشد. اگر رتبه خوبی در گوگل داشته باشید زمانی که مخاطب خبر مورد نظرش را سرچ (Search) می کند؛ سایت شما از اولین سایت هایی خواهید بود که به مخاطب نمایش داده‌می‌شود. و همین باعث ترافیک بالای مخاطبین شده و تعداد کاربران شما به مرور زمان رشد خواهدکرد. با توجه به اینکه سایت های خبری همواره در حال انتشار محتوا هستند ارتقاء رتبه سایت بر اساس اصول سئو تنها به یک برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح نیاز دارد.

  • امنیت بالا

اهمیت امنیت در سایت هایی که اخبار موثق و معتبر پخش می کنند قابل انکار نیست. سایت های خبری معتبر به مرجع مشخصی برای مخاطب تبدیل‌شده و ارائه هرگونه خبر جعلی باعث از دست رفتن اعتبار خواهدشد. همان طور که می دانید انواع اخبار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی از حساسیت های زیادی برخوردار هستند. دسترسی یک هکر به سایت اتفاقات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. امنیت سایت را از همان ابتدای طراحی جدی بگیرید و طراحی سایتتان را به مجموعه های معتبر مانند گروه مجازی مشهور شو بسپارید. همین حالا با مشهور شو تماس بگیرید. 

  • پشتیبان قوی 

وجود یک تیم پشتیبانی قوی برای هر سایتی نیاز است. سایت های خبری به دلیل نیاز به آرشیو اخبار به بکاپ (BackUp) نیاز دارد. بکاپ یک نسخه کپی‌شده از تمامی اطلاعات شماست که تهیه آن وظیفه تیم پشتیبانی است. علاوه بر آن تیم پشتیبانی سایت شما را کامل رصد کرده و در صورت مشاهده هر گونه نقص یا اشتباهی آن را تصحیح کرده و سایت را به درستی در دسترس مخاطب قرار می دهد. 

  • همراهی با رسانه های اجتماعی

تفکری که وجود سایت به تنهایی را کامل می داند یا تفکری که می گوید با وجود شبکه های اجتماعی دیگر نیازی به سایت نیست. دو تفکر اشتباه هستند. سایت و شبکه های اجتماعی مکمل یکدیگر هستند. و برای بقا به یکدیگر نیاز دارند. امروزه شما نمی توانید از کاربران توقع داشته باشید از شبکه های اجتماعی دست‌کشیده و وارد سایت شما شوند. اما شبکه های اجتماعی می توانند درگاه خوبی برای ورود کاربر به سایت باشند. اگر سایت شما اخبار را به صورت کامل به همراه تصاویر و فیلم و محتوای با کیفیت ارائه دهد. موفقیت شما هم در شبکه های اجتماعی و هم در سایتتان تضمین خواهد بود. 

  • تولید محتوا در قالب‌های متنوع

خبر باید در هر قالبی خود را نشان دهد. تفاوتی بین محتوای تصویری، صوتی، متنی و تصویری وجود ندارد. اخبار باید به بهترین شکل ممکن به مخاطب انتقال یابد و کنار هم قرارگرفتن انواع محتوا به این مسئله کمک شایانی خواهد کرد. ه عنوان مثال تنها در حوزه تولید محتوای ویدئویی ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش بازدید سایت وجود دارد. محتوای ویدئویی را می‌توان به طور مستقیم و یا به واسطه سرویس‌های اشتراک ویدئو منتشر نمود. هر دو روش فوق مزایا و معایبی برای ارتقاء رتبه سایت و افزایش بازدید دارند.

اگر صاحب سایت خبری هستید از انجام این کار ها بپرهیزید!

  • بی طرف بمانید.

در تمام اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد یک طرف حق و طرف دیگری باطل است. آدم ها می توانند هر طرفی را می پسندند انتخاب کرده و آن را حق بنامند. اما خبرنگار وظیفه دارد خارج از دیدگاه شخصی خود اخبار را صادقانه و بدون اضافه یا حذف کردن نقطه ای منتشر کند. اصل بی طرفی هم برای خبرنگار و هم برای مخاطب اهمیت بالایی دارد. کاربر به دنبال سایت خبری بی طرف می گردد. یک سایت بی طرف، صادقانه حرف می زند و در هر زمینه‌ای اخبار را بدون در نظر گرفتن منافع خود پخش می کند. برای ارتقاء خودتان لطفا بی طرف بمانید. 

  • تعادل را در تبلیغات رعایت کنید.

یادتان باشد کاربر برای خواندن اخبار به سایت شما مراجعه می‌کند نه برای دیدن تبلیغاتتان. درآمدی که از تبلیغات حاصل می شود مهم است اما نه به قیمت از دست‌دادن مخاطبتان. اگر در تبلیغات، تعادل را حفظ کنید بدون ایجاد مشکلی برای کاربران درآمد خواهید داشت. اما اگر مخاطب با باز کردن یک سایت خبری با حجم بالایی از تبلیغات رنگارنگ و آزاردهنده مواجه شود. آن سایت به مرور زمان مخاطبین خود را از دست‌داده و باید از پله اول شروع به جمع آوری مخاطب کند. در نظر داشته‌باشید به دست‌آوردن اعتمادی که از بین‌رفته کار راحتی نیست. 

اهمیت طراحی سایت خبری

اهمیت سایت های خبری به اهمیت مسائل روز گره خورده‌است. اگر بتوانید مسائل روز را نادیده بگیرید، می توانید نسبت به سایت های خبری هم بی اهمیت باشید. انسان های زیادی هستند که به اخبار توجه می کنند. امروزه اهمیت سایت ها با توجه به تعداد مخاطبینشان ارزیابی می شود و این ارقام در سایت های خبری قابل توجه است. وجود یک تیم حرفه ای برای طراحی و پشیبانی سایت خبری به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. 

طراحی سایت responsive (واکنش گرا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو