طراحی سایت متریال دیزاین Material Design

طراحی سایت متریال دیزاین Material Design

اولین سایت در جهان توسط آقای تیم برنزلی (Tim Berners-Lee)، پدر وب، در سال 1998 نوشته شد. از همان سال تا سال 2014  بسیاری از انسان ها به صفحات وب و کار با اینترنت روی آوردند. در این مدت طراحی سایت ها به دلخواه طراحان انجام می شد و ساختار و قابل یکسانی نداشت. تا زمانی که در اوایل سال 2014، متریال دیزاین (Material Design) توسط گوگل معرفی شد. طراحی سایت متریال دیزاین نظمی را در طراحی جدید سایت ها ایجاد کرد که تا قبل از آن سابقه نداشت. گروه مجازی مشهور شو با سال ها تجربه علاوه بر طراحی سایت متریال دیزاین، آموزش متریال دیزاین در طراحی وب را در اختیار شما خواهد گذاشت. برای داشتن یک سایت با طراحی متریال دیزاین می توانید با همکاران ما در واحد مشاوره تماس بگیرید.

طراحی سایت متریال دیزاین

همان طور که گفته شد گوگل قوانینی به نام متریال دیزاین را با توجه به سلیقه مخاطب، معرفی کرد. که این قوانین نوعی راهنما برای وبسمتران (طراحان و توسعه دهندگان وب) می باشد. در این راهنما، عملکرد های جدیدی برای تعامل با کاربر، رابط کاربری و انیمیشن های موجود در سایت معرفی می شوند. قوانین متریال دیزاین بستر مناسبی برای طراحی نرم افزار ها و اپلیکشن ها خواهد بود. 

طراحی سایت متریال دیزاین

متریال دیزاین چیست؟

تعریف متریال دیزاین کار آسانی نیست و در بخش های جداگانه تعریف می شود. در ادامه با این بخش ها آشنا خواهیم شد. 

  • مواد و عناصر طراحی

زمینه طراحی توسط مواد تهیه و فراهم می شود. این زمینه به گونه ای طراحی می شود که سطح و لبه های یک شیء عضوی از نشانه های بصری باشد. اگر برای درک بیشتر به مثال نیاز دارید. می توان گفت صفحه اصلی سایت مانند دیواری است که اندازه خانه را تعیین می کند و تابلو های تزئینی روی آن جا می گیرند. در طراحی سایت متریال دیزاین، ترکیب طراحی و محتوا مانند ترکیب دیوار و تابلو است.  

  • استفاده از رنگ ها

رنگ در طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. تاثیر رنگ بسیار بالاست و به همان اندازه که می تواند نقطه قوت باشد؛ می تواند نقطه ضعف هم باشد. ترکیب رنگ و انتخاب یک طیف رنگی، حساسیت زیادی را می طلبد. زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود باید تاثیر رنگ ها را احساس کند. رنگ ها می توانند این احساس را به وجود آورند که این طراحی قابل اعتماد یا هیجان انگیز یا علمی و … است. گوگل در طراحی متریال، طیف رنگی های مختلفی را معرفی کرده که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

تایپوگرافی Typography

  • تایپوگرافی Typography

محتوا تنها ملاکی است که مخاطب را در صفحه شما نگه می دارد. و اینجاست که ظاهر محتوا اهمیت پیدا می کند. فونت ها نباید خیلی ریز باشند و حداقل سایز فونت توصیه شده 14 پیکسل است. رنگ فونت ها به صفحه زمینه نزدیک نباشد تا خوانایی دچار مشکل نشود. همچنین نوع فونت ها قابل خواندن باشد و خیلی پیچ و خم نداشته باشد. اگر با فونت ها و تایپوگرافی آشنایی ندارید؛ roboto یکی از فونت های استاندارد است که با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید. 

  • طراحی لی اوت

لی اوت (layout) در لغت به معنی طرح بندی و ظاهر ساختن می باشد. در طراحی سایت متریال دیزاین لی اوت ظاهر مشخصی است که در متریال دیزاین تعریف شده و مرجع مناسبی برای طراحی می باشد. تمرکز اصلی این قالب روی رابط کاربری است. امروزه رابط کاربری اهمیت زیادی پیدا کرده و اگر سایتی به خوبی در دستگاه های مختلف نمایش داده شود. رتبه خوبی در گوگل نصیبش می شود. یکی دیگر از مفاهیم این طراحی، توجه به عمق سازی است. وجود تصاویر سه بعدی و سایه ها از نشانه های عمق سازی می باشد.

لی اوت layout

  • حرکت ها و انیمیشن ها

مهم ترین دلیل وجود حرکت ها و انیمیشن ها، جلب توجه مخاطب است. هنگام طراحی سایت متریال دیزاین بافت طراحی از طریق انیمیشن ها به حرکت در می آید. با توجه به اینکه انیمیشن ها در همه جا وجود دارند، هیچ گاه کاربر احساس توقف در محتوا نمی کند. و به همین دلیل مدت زمان بیشتری را در سایت می ماند.

مزایا طراحی سایت متریال دیزاین

طراحی سه بعدی تعامل کاربر را آسان می کند و در آن دستورالعمل های مشخصی وجود دارد. طراحی سایت متریال دیزاین تاثیر زیادی بر مخاطب خواهد گذاشت و سایت شما کاربران بیشتری را به خود جذب خواهد کرد.

سفارش طراحی سایت

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو